جدیدترین مطالب

توقع امام موسی صدر این است که ما به فرهنگ و تمدن توجه بیشتری داشته باشیم و طبیعتا وی ترسیم آینده منطقه و جهان اسلام و حتی نظام جهانی را از همین مسیر مورد توجه قرار می‌دهد.
 

شریف لک‎زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه سوم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 
کد ویدیو 

در بخش‌های قبل عرض کردم که امام موسی صدر، نگاهی جامع به واقعه عاشورا دارد ولی با همین نگاه، توجه ایشان به مناسبت‌های مذهبی و اجتماعی هم جلب می‌شود و در این مناسبت‌ها هم فرصت را غنیمت شمرده و پیام‌هایی را صادر می‌کند. ایشان در کتاب «سفر شهادت» حداقل دو پیام دارند که هر دو خطاب به مردم لبنان و در تقارن عید سال نو مسیحی با میلاد حضرت مسیح و واقعه عاشورا است.

مضامین بسیار مختلفی در آنجا مطرح شده است و امام موسی صدر در پایان این مضامین تصریح کرده‌اند این وقایع و مضامینی که مطرح شده باید بتواند ما را به سمت پیشرفت و توسعه روزافزون حرکت دهد. بنده به صورت فهرست‌وار به برخی از این مضامین اشاره می‌کنم. امام موسی صدر در اینجا به اهمیت صلح و همبستگی ملی اشاره کرده است چون در لبنانی که به لحاظ مذهبی، طایفه‌ای، فرهنگی قومی و دینی، تنوع وجود دارد بنابراین همبستگی اجتماعی و ملی ضروری است و صلح اهمیت بسیار زیادی در این جامعه دارد.

همچنین امام موسی صدر، اهمیت آزادی و فداکاری در این جامعه را یادآور می‌شود. وی می‌گوید افراد این جامعه مناسبات ما را شکل می‌دهند بنابراین باید بتوانند آن فداکاری که در واقعه عاشورا توسط امام حسین(ع) و یاران ایشان انجام شد را در این جامعه زنده کنند و برای پیشرفت از آن استفاده کنیم. همچنین توقع ایشان این است که با این تقارن، لبنان تبدیل به پرچمدار تمدن آینده شود.

توقع امام موسی صدر این است که ما به فرهنگ و تمدن توجه بیشتری داشته باشیم و طبیعتا وی ترسیم آینده منطقه و جهان اسلام و حتی نظام جهانی را از همین مسیر مورد توجه قرار می‌دهد. درخواست برای نو شدن و تغییر از دیگر نکات مورد توجه در آغاز هر سال نو از جمله مسیحی، شمسی و قمری است که مورد توجه امام موسی صدر قرار گرفته است تا انسان همانند طبیعت نو شود.

در جمع‌بندی باید بگویم که این موضوعات، در مسئله عدالت هم خودش را نشان می‌دهد چون جامعه لبنان، با توجه به این نگاه امام موسی صدر و با توجه به تنوعاتی که وجود دارد، در پرتو عدالت می‌تواند به پیشرفت و اهداف مورد نظر برسد.

 

انتهای پیام
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید