جدیدترین مطالب

صِرف روایت عاشورا برای امام موسی صدر موضوعیت خاصی ندارد بلکه روایت ایشان از واقعه عاشورا برای این است که ما تغییر و تحولی در زندگی خودمان ایجاد کنیم و بخشی از نیازهای انسان معاصر برطرف شود.
 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه اول را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 

نگاه امام موسی صدر به عاشورا و این واقعه عظیم، نگاهی جامع است. امام موسی صدر در پاسخ به پرسش‌های زمانه و نیازهای جامعه، مباحثی را در ذیل واقعه عاشورا مطرح کرده‌اند که همه این مباحث قابل بهره‌برداری و خوانش هستند و در فضای امروز جامعه ما قابلیت استفاده دارند.

ایشان مباحثی راجع به جزئیات واقعه عاشورا دارند که به صورت دقیق و تاریخی، روایت خودشان را در گفتارهای مختلف درباره این حادثه بیان می‌کنند. مخصوصا در هر گفتاری که در مورد عاشورا دارند ابتدا بخشی از این واقعه را روایت می‌کنند لذا این خوانش و نحوه تصورپردازی امام موسی صدر از این نهضت عظیم، به ما این مسیر را نشان می‌دهد که باید چه تصوری از این واقعه داشته باشیم.

در بخشی از این مباحث، به نکاتی درباره دوران پس از واقعه عاشورا و تداوم نهضت امام حسین(ع) پرداخته شده که در قالب نقش زن و مخصوصاً حضرت زینب(س) مورد بررسی قرار گرفته که طبیعتاً مباحث مهمی را شامل می‌شود. اگر بخواهم نحوه تصویربرداری امام موسی صدر از این حادثه را خلاصه کنم باید بگویم این روش، دو شاخص مهم دارد که یکی توجه به جزئیات واقعه و روایت خاص امام موسی از عاشورا و نهضت امام حسین(ع) و دیگری درس‌ها و پیام‌های این حادثه برای زندگی امروز ماست و اینکه امروزه چگونه می‌توانیم از این حادثه عظیم بهره‌برداری کنیم.

بنابراین صِرف روایت عاشورا برای امام موسی صدر موضوعیت خاصی ندارد بلکه روایت ایشان از این واقعه برای آن است که ما تغییر و تحولی در زندگی خودمان ایجاد کنیم و بخشی از نیازهای انسان معاصر برطرف شود که ان‌شاء‌الله در مباحث بعدی به آن خواهم پرداخت.

انتهای پیام
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید