جدیدترین مطالب

sharif3.jpgشریف لک زایی در گفتگویی با بیان اینکه فلسفه در حوزه های علمیه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، بیان داشت: حوزه علیمه باید فلسفه را وارد فضای درسی کند. این دانش آموخته حوزه علمیه گفت فلسفه کمک می کند تا گفتمان اسلامی در عمق و گستردگی بالاتری در جهان مطرح شود. وی بیان داشت: اگر نگاه فلسفی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود شاهد برکات زیادی در زمینه های گوناگون خواهیم بود.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه بیان داشت: دو نگاه متحجرانه و سکولاری پیوسته درصدد محدودسازی فعالیت های مثبت آموزشی در حوزه های علمیه بوده‌اند.

شریف لک زایی، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: ایجاد نگاه توازنی به علوم در حوزه علمیه ضروری است.

وی بیان داشت: شیوه توازنی کمک می کند تا هر کدام از دانش های فقه، فلسفه، حدیث و ... در جای خود قرار گیرد و از گسترده شدن یک علم و تعدی به سایر دانش ها جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فلسفه در حوزه های علمیه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، بیان داشت: حوزه علیمه به عنوان یک نهاد اجتماعی باید به اصلاح گری روی آورد و فلسفه را به عنوان یک درس جدی وارد فضای درسی کند.

این دانش آموخته حوزه علمیه گفت: اگر اندیشه دینی با نگاه فلسفی ارائه شود، ضریب بالاتری برای عموم جامعه دارد و آن را جهان شمول می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بیان داشت: فلسفه کمک می کند تا گفتمان اسلامی در عمق و گستردگی بالاتری در جهان مطرح شود.

وی بیان داشت: دو نگاه پیوسته درصدد محدود سازی فعالیت‌های مثبت آموزشی در حوره های علمیه است؛ گروه اول متحجرانند که بر محدودیت ها تاکید و با نگاه قشری به موضوعات نگاه می کنند و گروه دیگر سکولار هستند و از توسعه دین در عرصه های جدید انتقاد می کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نگاه متعادل نگاهی است که از افراط و تفریط رهاییده و یک حرکت تعادلی و توازنی را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه نگاه افراطی و تفریطی به اسلام و گسترش آن ضربه می زند، بیان داشت: ملاصدرا در کتاب شواهد الربوبیه به بررسی رابطه معنویت و سیاست روی آورده و چند نوع رابطه را تبیین می کند که باید بررسی کنیم کدام دیدگاه به نگاه تعادلی کمک می کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اگر نگاه فلسفی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود شاهد برکات زیادی در زمینه های گوناگون خواهیم بود.

لک زایی بر جایگاه شناسی فلسفه تاکید کرد و بیان داشت: در طول تاریخ اندیشمندان به دلایل مختلف از جمله قدرت سیاسی یا فضای حاکم علمی نتوانسته اند به تبیین فلسفه و زوایایی آن بپردازند و ابعاد گوناگون این دانش را بسط دهند.

مطالب مرتبط

انجمن‌های علمی؛ پيشگامان اسلامی‌سازی علوم انسانی

 اسلامی‌سازی علوم انسانی بنيان تحولات جهانی را سامان می‌دهد

 اسلامی‌سازی علوم انسانی، خيزش دوباره تمدن‌ اسلامی است

مسیر اسلامی کردن علوم از فلسفه می گذرد

 آزاد اندیشی، گمشده پژوهش است

 هر جا آزادي باشد، دانش هم توليد مي شود

كرسی‌های آزادانديشی، روشن‌گر مسير اسلامی‌سازی علوم است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید