جدیدترین مطالب

دشمن از نادانی و جهالت برخی بهره می برد و با کم ترین هزینه و بهره گیری از عرق مذهبی و قومی تلاش می کند اختلاف دامن گیر شود و ما گرفتار درگیری های قومی و مذهبی بی پایان و بیهوده شویم که در نتیجه فرصت جذب اعتبارات و سرمایه گذاری در استان گرفته می شود و از پیشرفت و جبران عقب ماندگی های تاریخی و مضاعف ناتوان می شویم.

ensejam-eslami-imam-sadr-larg.jpgورود امام موسي صدر به لبنان با شعار گفت وگو و تفاهم و همزيستي صورت گرفت و امام صدر این کار را با پشتوانه مردمي پیش برد. اگر امروز امام صدر در لبنان محبوبيت دارد و اگر آن روز و در آن وضعيت متنوع فرهنگي و سياسي محبوبيتی كسب کرد، به خاطر حضور مداوم و مستمر و ارتباط گسترده با مردم است. مهم ترين ويژگي صدر اين است كه عمل فردي را بر نمي تابد و به عمل تشكيلاتي، سازماني و نهادي پايبند است؛ چه زماني كه در ايران است و چه دوراني كه در اوج فعاليت هاي خود، مجلس اعلاي اسلامي شيعيان لبنان را تشكيل مي دهد....

انسان با مطالعه اين رساله از اطلاعات بسيار خوب و ارزشمندى بهره مند مى گردد، اما وقتى كه آن را تجزيه و تحليل مى كند، اين احساس دست مى دهد كه اين اثر با يك مشكل ساختارى جدّى رو به رو باشد. در رساله هاى آكادميك وجود فرضيه ضرورى شمرده شده است و الاّ اصلاً به فرضيه نيازى نبود. اين نوشته در وضعيت تخصصى بودن نيست. رساله اصلاً مستلزم فرضيه نيست؛ زيرا اگر فرضيه اش عوض شود، مشكلى در رساله پيدا نمى شود. اين يكى از اشكال هاى اساسى رساله است. رساله اى كه در قرن 21 درباره ابن سينا به نگارش در مى آيد بايد ثمره اش حل مشكلى باشد. به نظر مى رسد كه تخصصى نبودن رساله، آن را به دايرة المعارف ابن سيناشناسى تبديل كرده و مى توان گفت كه بحث اصلى كتاب، حدود سى صفحه است و اگر مبانى بحث نيز به آن افزوده شود، در حدود دو فصل مى شود.

بحث اصلي اين است كه سياست در حكمت متعاليه چه جايگاهي دارد؛ آيا اساساً حكمت متعاليه و شارحان و پيروان آن به سياست و فلسفه سياسي اشاره داشته اند يا ما مي توانيم از فلسفه اي سياسي به عنوان فلسفه سياسي متعاليه سخن بگوييم؟ اگر بخواهيم به راهكاري براي رسيدن به فلسفه سياسي حكمت متعاليه دست يابيم، بايد آثار شارحان و مفسران حكمت متعاليه را حداقل از دوره قاجار تا دوره پهلوي اول به صورت كاملا منقح در اختيار داشته باشيم.

معمولا عوامل این گونه حوادث، در آن سوي مرزها جستجو مي گردند اما باید به عواملی چون تعصب و جهالت و يا تطميع آنان توجه کرد كه همه ريشه در فقر فرهنگي و اقتصادي دارند. عناصری که اقدام به انجام چنین اقدامات تروریستی کوری می کنند فاقد بینش عمیق و درستی بوده و شدیداً بی سواد و دچار فقر فرهنگی و بعضاً اقتصادی هستند.