جدیدترین مطالب

شریف لک ­زایی با تأکید بر اهمیت فلسفه در زندگی بیان کرد: فلسفه برای زندگی است و اصحاب فلسفه نباید خود را در برخی از مفاهیم و واژگان مخفی و از جامعه دور کنند. بنابراین نباید فلسفه را به عنوان یک مسئله تجملی و شیک تلقی کنیم. 

به گزارش ایکنا، کتاب «حکمت سیاسی متعالیه»، جدیدترین اثر شریف لک­ زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات این اثر و همچنین بررسی اندیشه سیاسی ملاصدرا و نحوه بهره‌برداری از آن برای جامعه امروز با این نویسنده و پژوهشگر فلسفه سیاسی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

استاد سطح خارج کلام حوزه علمیه در نشست انقلاب اسلامی در بستر تفکر کلامی شیعه بر اینکه انقلاب اسلامی محصول بنیادهای فقهی کلامی شیعه است، تأکید کرد و شریف لک زایی گفت: رویکردهای فلسفی عرفانی در پیدایش انقلاب انکارشدنی نیست و نمونه بارز آن در تفسیر سوره حمد از سوی امام(ره) دیده می‌شود. 
 

/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی امروز ۹ تیرماه، در نشست علمی «انقلاب اسلامی در بستر تفکر کلامی شیعه» گفت: برخلاف این تلقی که ریشه انقلاب اسلامی در حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی است، معتقدم که این تحلیل متأخر است و هیچ نشانی در تحولات اخیر و انقلاب ندارد و انقلاب از نگاه ناظران بیرونی و کنشگران درونی آن قابل پیگیری است و باید آن را در اندیشه‌هایی پایه‌ای‌تر اسلامی دنبال کنیم. البته منکر این نیستم که عرفان و حکمت متعالیه تأثیرات حاشیه‌ای داشته است.

وی افزود: عنصر کلامی ـ فلسفی شیعه که در دو قرن اخیر تکامل پیدا کرد، قبل از انقلاب به مرحله‌ای رسید که بسترساز انقلاب شد؛ اگر کسانی معتقد باشند که بعد از انقلاب و در مرحله تأسیس نظام باید سراغ پارادایم‌هایی چون حکمت متعالیه برویم بنده موافق نیستم و معتقدم این فلسفه تمدن‌ساز نیست و اگر قرار است انقلاب مسیر درست خود را طی کند و به آرمان‌های انقلاب برسیم، باید همان مسیری را که سبب ایجاد انقلاب شده با تحول و نوآوری ادامه دهیم.

نقطه ممیزه شهید دکتر بهشتی در اخلاق سیاسی، آزادی است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: نقطه ممیزه شهید دکتر بهشتی در بحث اخلاق سیاسی، اهتمام ایشان به آزادی انسان است.

خبرگزاری مهر -دین و آئین-عصمت علی آبادی: امروز هفتم تیرماه سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و جمعی از یاران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه است. آیت الله بهشتی از شخصیت‌های تأثیرگذار در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بود. او از نخستین طلاب علوم دینی بود که همزمان با تحصیلات حوزوی به فراگرفتن دروس دانشگاهی اهتمام داشت و تا کسب درجه دکتری این دروس را ادامه داد.

به همین مناسبت با نجمه کیخا استاد دانشگاه شهید بهشتی در موضوع جایگاه اخلاق در اندیشه سیاسی و حقوقی دکتر بهشتی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

شهید بهشتی آزادی را زمینه سازندگی فرد و جامعه می‌دانست

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از نظر شهید بهشتی آزادی خلاقیت انسان را به عنوان موجود متفکر پرورش می‌دهد که سبب می‌شود شخصیت خود و افراد جامعه را بسازد.

خبرگزاری مهر -دین و آئین–عصمت علی آبادی: امروز هفتم تیرماه سالروز شهادت آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی نخستین رئیس دیوان عالی کشور پس از انقلاب اسلامی و جمعی از یاران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه است. آیت الله بهشتی از شخصیت‌های تأثیرگذار در روند پیروزی نهضت اسلامی و پس از آن در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بود. او از نخستین طلاب علوم دینی بود که همزمان با تحصیلات حوزوی به فراگرفتن دروس دانشگاهی اهتمام داشت و تا کسب درجه دکتری این دروس را ادامه داد.

شهید بهشتی در اندیشه‌های فلسفی خود بر اهمیت آزادی بسیار تاکید داشت، ایشان بزرگ‌ترین و چشم‌گیرترین ویژگی انقلاب اسلامی را آزادی می‌دانستند که اگر آزادی از آن گرفته شود بزرگ‌ترین ویژگی انقلاب از بین رفته است، همچنین ایشان بر این نکته تاکید می‌کند که بزرگ‌ترین شعار انقلاب اسلامی نیز آزادی است. او می‌گوید از دید اسلام اگر انسان آزاد نباشد انسان نیست؛ در واقع پیش از این‌که آزادی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شعار انقلاب یا اسلام باشد ذاتی انسان است. به مناسب سالروز شهادت آن شهید والامقام با دکتر شریف لک‌زایی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

شریف لک‌زایی در نشست معرفی و بررسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی» گفت: آزادی مساله بوده و همچنان هم هست اما نخبگان ما کمتر به آن توجه کردند و نظریه‌پردازی در این زمینه صورت نگرفته است.

 
ضرورت توجه جامعه نخبگان به مساله آزادی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست معرفی و بررسی کتاب «امام خمینی(ره) و مساله آزادی» روز دوشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۰) با حضور شریف لک‌زایی (نویسنده کتاب)، مرتضی یوسفی‌راد (منتقد) و با دبیری محمد آسیابانی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. 
چرا آزادی پس از پیروزی انقلاب مساله نشد؟

شریف لک‌زایی در نشست معرفی و بررسی کتاب «امام خمینی (ره) و مساله آزادی» گفت: آزادی مساله بوده و همچنان هم هست اما نخبگان ما کمتر به آن توجه کردند و نظریه‌پردازی در این‌زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست معرفی و بررسی کتاب «امام خمینی (ره) و مساله آزادی» روز دوشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۰) با حضور شریف لک‌زایی (نویسنده کتاب)، مرتضی یوسفی‌راد (منتقد) و با دبیری محمد آسیابانی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وضعیت آزادی در سال‌های پس از انقلاب بیان کرد: آزادی مسئله بوده و هست، اما نخبگان کمتر در مورد آن نظریه‌پردازی کرده‌اند؛ باید توجه کرد که همین شرایط حساس کنونی در دوره جنگ، انتخابات را تعطیل نکرد و امام اجازه ندادند نوع نظام سیاسی به رأی گذاشته نشود و فرمودند رأی‌گیری حتماً باید انجام شود، زیرا نظر مردم برای ایشان مهم بود.

به گزارش ایکنا، نشست معرفی و بررسی کتاب «امام خمینی و مسئله آزادی»، نوشته شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز ۱۷ خردادماه با حضور نویسنده کتاب و همچنین مرتضی یوسفی‌راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناقد برگزار شد. در ادامه متن سخنان شریف لک زایی را می‌خوانید؛

لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تمدن و تعاون و اجتماع را ابزارهای تحقق بقای انسانی دانست و گفت: این ابزارها برای انسان امنیت سازی می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در اولین نشست از سلسله نشست های "فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه" با بررسی "دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب "الشواهد الربوبیه" صدر المتالهین که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به نو بودن بحث فلسفه امنیت در زبان فارسی وحتی در زبان های دیگر، با اشاره مختصر به بحث فلسفه امنیت، اظهار داشت: در بحث فلسفه امنیت در حکمت اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه، فلسفه امنیت به معنای عام به کار گرفته می شود، چرا که فیلسوفان مسلمان مباحث خود را ذیل بحث مطلق فلسفه بیان کرده اند و ما اکنون با توجه به مباحث مطرح شده توسط آنان به نوعی، ظرفیت سنجی می کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به تبیین دیدگاه علامه طباطبایی درباره ولایت فقیه، حکومت اسلامی و انقلاب پرداخت و گفت: در المیزان ریشه همه مفاسد و گناهان دو قطبی فقر و غنا بیان شده است. 

ارسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد یزدانی‌مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳ خردادماه در نشست «فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و انقلاب اسلامی» گفت: علامه سال‌ها در حوزه علمیه نجف در نزد اساتید فلسفه، ریاضی و عرفان زحمت کشید؛ سیدحسین نصر در مقالاتش در مورد حکمت متعالیه، معمولا به دیدگاه‌های علامه طباطبایی از سال‌های ۳۰ و ۴۰ استناد کرده است. از اینجا معلوم می‌شود علامه فردی نسخه‌شناس و صاحب‌نظر در آثار ملاصدرا است.