جدیدترین مطالب

زماني كه ما به قم آمديم، تقريباً با اواخر اقامت امام موسي صدر در اين شهر مصادف بود. من ايشان را در يكي از حجره ها كه مربوط به آقايان روضاتي اصفهاني بود ديدم. ايشان مدتي در درس فقه مرحوم داماد شركت مي كردند. او همان وقت نيز آدم روشني بود. مي گفت: اينها نشسته اند و مي گويند فايده دماء ثلاثه چيست؟ بسيار خب، لااقل كار مثبتي در قبال آن انجام دهيد.

گزارش دومین نشست درباره فلسفه سیاسی متعالیه با آيت الله جوادي آملي

06062007116.jpgكساني كه از حكمت متعاليه بهره اي داشتند، وقتي اصول را ارزيابي كردند، فقه زنده اي ارائه دادند. اكنون به نظر ما هيچ راهي براي حكم به بطلان نماز در دار غصبي نيست. نمازگزار در محل غصبي، يقيناً معصيت كرده و يقيناً نماز او صحيح است؛ زيرا غصبيت و صلاتيت، مساوق هم نيستند. فقيهاني كه به بطلان نماز در دار غصبي حكم مي دهند، يقيناً قائل به اجتماع امر و نهي هستند و مي گويند كه غصبيت و صلاتيت مساوي، و نه مساوق، يكديگرند؛ اما فرودگاه اينها يكي نيست. نماز از اين جنبه كه نماز است، عبادت و واجب مي باشد و از آن جنبه كه عملي غصبي است، حرام و معصيت مي باشد. هيچ كدام از آنها در مرز ديگري راه ندارد.

دوشنبه ششم اسفند ماه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران همایشی درباره مردی بزرگ که اندیشه و عملش سرشار از مفاهیم راهگشا بوده و هست برگزار شد. به غیر از سخنرانی های تشریفاتی آغازین این همایش باید بگویم همایشی مفید و تأثیرگذار بود. و اما چند حاشیه درباره همین همایش قابل اشاره است. در صحبتی با دکتر سریع القلم، ایشان می گفت اگرچه از نزدیک امام موسی صدر را ملاقات نکرده است اما بعد از مطالعه برخی آثار امام موسی صدر مجذوب اندیشه ایشان شده است.

فيلم برای آزادی به خوبي توانسته است عناصر و ابعاد يك انقلاب اجتماعي و بزرگ مردمي را ناخواسته به تصوير كشد. حضور مردم در اين فيلم جاي هيچ ترديدي را براي وصف مردمي و گستردگي انقلاب ايران باقي نمي‌گذارد. رهبري و رهبران انقلاب و حتي عجز و سستی رهبران مخالف انقلاب نيز به گونه مؤثر و مفيدي به تصوير كشيده شده‌اند. ايده‌هاي طرح شده نيز در قالب ديوار نوشته‌ها، شعارهاي داده شده توسط مردم و گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها و گوشه‌هايي از سخنراني‌هاي جسته و گريخته در حال ترسيم زواياي ايدئولوزي اين انقلاب بزرگ است. و در آخر بايد گفت كه اوج انقلاب با پیدایش اعتراض های گسترده، که توسط نهادهای مذهبی و بومی کهن و جدید، یعنی مساجد و حوزه های علمیه و دانشگاه ها سازمان دهی شده است، جای خود را در تحلیل انقلاب به درستی نشانه رفته است. عنصر خشونت نيز در فيلم به گونه‌اي بسيار طبيعي و مشهود به نمايش درآمده است. خشونتي كه گارگردان در لحظه تحلیل و تبیین فیلم بغض خود را نمي‌تواند كتمان كند....

تفألی به حافظ به یاد امام موسی صدر
چندی قبل، بعد از مدت ها فرصتی دست داد تا دیوان حافظ را در دست گرفته و برخی از غزلیاتش را مرور کنم. گفتم اکنون که بخت با من یار بوده و توفیق هم صحبتی با حافظ شیرین سخن نصیب شده است به یاد امام موسی صدر فالی بزنم و نظر حافظ را درباره غیبت و سرنوشت آن بزرگوار جویا شوم! از قضا این غزل مشهور آمد:

مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید * که زانفاس خوشش بوی کسی می آید
زاتش وادی ایمن نه منم خرّم و بس * موسی آنجا به امید قبسی می آید
خبر بلبل این باغ بپرسید که من * ناله ای می شنوم کز قفسی می آید
...

فهم چگونگي اخلاق و سياست در انديشه ملا احمد نراقي، تنها با در نظر گرفتن تحولات تاريخي و فكري زمانه او ممكن است. با چنين شيوه‏اي و با بررسي كتاب معراج السعاده و روش اخلاقي نراقي، مي‏توان راه حلي انديشمند، براي رفع معضلات فكري و سياسي جامعه انديشيد.

emam_mousa_sadr.jpgامروز اما با فقدان حضور فيزيکي امام موسی صدر روبه‌رو هستيم. به ظاهر تلاش‌هاي انجام گرفته براي تعيين سرنوشت و آزادی ايشان به ثمر ننشسته، اما آيا اين تلاش‌ها کافي و مدبرانه بوده است تا خواسته خانواده ايشان، مشتاقان فکر و‌ انديشه امام صدر، خواسته امام خميني، که ايشان را فرزند خود مي‌دانست، و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي محقق شود؟ به صراحت پاسخ منفي است.

فيلم‌هاي منتشره که توسط تروریست ها گرفته شده است، حاکي از جنايتکار بودن آنهاست؛ از جمله صحنه‌هايي که در آن اقدام به گردن زدن و تيرباران وحشيانه جوانان اين مرزوبوم به بهانه‌هاي واهي کرده‌اند هنوز در اذهان باقي است. پخش اين گونه فيلم‌ها توسط تروريست‌ها، گرچه در مدت کوتاهي وحشت را در جامعه پراکنده ساخت، اما نتيجه‌اي براي آنها در بر نداشت و آنها نفرت عمومي جامعه اهل تسنن و تشيع در سيستان و بلوچستان و نفرت عموم مردم آزاده و انسان‌دوست را درو کردند.

اگر اعتقاد داشته باشیم که جاودانگی و حیات انسان در فاصله میان تاریخ تولد و وفات او خلاصه نمی شود، بلکه انسان موجودی تاریخی است که وارث گذشته خویش و مسؤول در برابر آن محسوب می شود، آن گاه اهمیت توجه به تاریخ روشن تر می گردد. از این رو کوتاهی در برابر شناخت میراث تاریخی ما که شامل تجارب مختلف مادی و معنوی گذشته می گردد، گناهی نابخشودنی خواهد بود.
شناخت گذشته ما در گرو مطالعات و پژوهش های جدی است. در این صورت است که خود را با تاریخمان بیگانه نخواهیم یافت، مطالعات ما بومی تر و فهم پذیرتر خواهد شد، دانش اندوزیمان سطحی و جدا از جامعه و حیاتمان نخواهد بود و در انجام هر بحث و پژوهشی خواهیم دانست که در کجا ایستاده ایم، قبلاً چه کرده ایم، چه کارهایی را انجام نداده ایم چه کمبودها و نقایصی داشته ایم، از چه ظرفیت هایی برخوردار بوده ایم و به کجا می خواهیم برویم....