جدیدترین مطالب
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
مقالات
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 431
باید سعی و تلاش ویژهای شود تا با بازشناسی، بازخوانی و بازنگری انتقادی وضعیت موجود و بازسازی و ارائه فلسفه سیاسی متناسب زمانه بتوانیم به سمت وضعیتی مطلوب حرکت کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین به قلم دکتر شریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نوشته شده است. در ادامه در یادداشتی به قلم نویسنده مروری بر مباحث کتاب و فلسفه سیاسی ملاصدرا خواهیم داشت:
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 366
آیا« حكمت متعالیه » امكان جهانی شدن را در عصر كنونی دارد ؟ چرا فلسفه اسلامی می تواند به معنویت گرایی و حقیقت جویی در حیات معاصر پاسخ دهد ؟ با نظر به اقتضائات و مختصات حكمت متعالیه پاسخ مثبت است، چرا چنین داوری می كنیم ؟
زبان فلسفه، زبان فقه
حكمت متعالیه یك فلسفه و یك مكتب فلسفی است. وقتی از فلسفه سخن می گوییم، یعنی یك زبان خاص دارد. نگاه و زبان فلسفی یك زبان استدلالی و برهانی است و همه چیز باید از زیر تیغ استدلال عبور كند. بنابراین منطبق با « نگاه جهانی » است و مختص به یك جغرافیای خاص نخواهد بود. بنابراین وقتی همه چیز در مسیر استدلال و برهان باشد، می تواند یك نگاه جهانی داشته باشد و با دنیا تعامل كند. اما فقه ما اینچنین نیست، چون یك نگاه منطقه ای دارد و فقط در فضای اسلامی به صورت عام و در فضای شیعی و سنی با نحله های مختلف، قابل طرح است. البته برخی احكام فقهی امكان طرح در فضای بین المللی را دارا هستند، ولی مسلماً كلیت فقه به دلیل محصور شدن در یك فضای جغرافیایی خاص، قابلیت جهانی شدن ندارد.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 494
امام خمینی معتقد بودند براساس نوع رابطهای که میان نفس و بدن برقرار است و تطبیق این رابطه به نسبت میان شریعت و سیاست، شریعت خاستگاه تمامی کنش های سیاسی است و ممکن نیست شریعتی وجود داشته باشد اما مبدأ کنشهای سیاسی نگردد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، متن زیر یادداشتی است که دکتر نجمه کیخا استادیار دانشگاه شهید بهشتی در مورد پایگاه فلسفی امام خمینی در کتاب کشف اسرار نوشته است. (لازم به ذکر است که علی اکبر حکمیزاده طلبهای اهل قم بود که با تأثیرپذیری از افکار سید احمد کسروی و شریعت سنگلجی کتاب اسرار هزار ساله را در سال ۱۳۲۲ در چهل صفحه نوشت و این کتاب از سوی دفتر نشر پرچم و از سوی چاپخانه پیمان قم منتشر شد. کتاب کشف اسرار امام خمینی(ره) در واقع در پاسخ به این افراد نوشته شده است.)
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 876
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 1870
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شریف لک زائی، عضو هیئت علمى پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى مقالهای تحت عنوان «تکوین حکمت متعالیه از صدر المتألهین تا امام خمینی(ره)» به نگارش درآورده است که در ادامه میآید:
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 1681
از این رو پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که الگوی حکمت متعالیه مستنبط از آثار صدرالمتألهین برای توسعه و پیشرفت چیست؟
این مقاله ضمن تبیین مبانی شش گانه، مدعی است که الگوی مورد نظر ملاصدرا را می توان تحت عنوان " توسعه متعالى" مطرح کرده و مورد بررسی قرار داد.
مقاله ی حاضر بر این فرض استوار است که لازمه ی هر الگوی پیشرفت، برخورداری از یک مکتب و پشتوانه ی فلسفی است؛ از این رو با توجه به مطرح شدن حکمت متعالیه به عنوان پشتوانه ی فلسفی انقلاب اسلامی، الگوی پیشرفت نیز باید بر روی مبانی این دستگاه استوار گردد.
مهمترین پیامد بحث حاضر این است که الگوی تولید شده با پشتوانه ی نظری دستگاه حکمت متعالیه می تواند الگویی مستحکم، قابل دفاع و دارای پشتوانه فلسفی باشد که ابعاد نظری آن را برای همگان روشن و شفاف نماید.
منبع: فصلنامه سیاست متعالیه، شماره 11، زمستان 1394.
متن کامل در اینجا قابل دسترسی است.
شریف لکزایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نجمه کیخا، استادیار دانشگاه شهید بهشتی
صدیقه لکزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه زابل
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 1788
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، شریف لکزایی نویسنده، پژوهشگر، استاد علوم سیاسی و صاحب کتابهای «بررسی تطبیقی نظریههای ولایتفقیه»، «آزادی سیاسی در اندیشه آیتالله مطهری و آیتالله بهشتی» و «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» در شماره ۶۹ فصلنامه علمی پژوهشی «علوم سیاسی» مقاله ای منتشر کرده است که در ادامه میخوانید:
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 1524
بدون وجود چارچوب فکری و فلسفی نمیتوان از تحول در علوم سخن به میان آورد
بومی شدن و اسلامی شدن علوم مبتنی بر این است که دانشهای رایج در جامعه ما دارای پشتوانه و بنیادی فلسفی باشد. لذا نمیتوان بنیاد اندیشه غربی را برای حل مسائل جامعه اسلامیمان تدارک ببینیم.- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 1760
نبی؛ فیلسوف؛ حکیم؛ خلیفه خدا؛ فلسفه سیاسی اسلامی؛ فلسفه سیاسی متعالیه؛ صدرالمتألهین شیرازی
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 2016