جدیدترین مطالب

عوامل اين جنايت 4 نفر بوده اند كه 2 نفر از آنان كمربندهاي انفجاري خود را در بين مردم منفجر كرده و تني چند از هموطنانمان را به شهادت رساندند اما نفر سوم از سوي ماموران امنيتي هدف قرار گرفت و نتوانست كمربند انفجاري خود را منفجر كند. در عين حال نفر چهارمي نيز در اين عمليات تروريستي به عنوان نيروي پشتيباني تروريست‌ها حضور داشته كه دستگير مي‌شود.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به گزارش خبرنگار ابنا از چابهار در یک دسته عزاداری دو انفجار رخ داد. این انفجار انتحاری توسط تروریست‏ها حدود ساعت ده و چهل پنج دقیقه در نزدیکی مسجد امام حسین علیه السلام و روبه‏روی فرمانداری در میان دسته عزاداران و سوگواران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به وقوع پیوست.

به گفته شاهدان عینی، یکی از این سه تروریست که قصد حمله انتحاری داشته‏، قبل از حمله انتحاری در درگیری با نیروی انتظامی به هلاکت می‏رسد. دیگری خودش را منفجر می‏کند و تروریست سوم توسط پلیس دستگیر می‎‏شود.

هنوز تعداد شهدا و مجروحین مشخص نیست، اما شنیده‏ها حاکی از آن است که این انفجار تروریستی بیش از پانزده شهید و دست‏کم سی مجروح داشته است. به گفته حقیقی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان‏وبلوچستان در گفت‏وگو با رسانه‏ها، این انفجار که در کنار خودروی مخصوص امداد هلال احمر منفجر شده، موجب زخمی شدن تعدادی از امدادرسانان هلال احمر نیز شده است.

خبرگزاری رسا هم از شهادت بیش از سی تن از هموطنان خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا بر اثر دو انفجار انتحاری صبح امروز در میان عزاداران حسینی چابهار 30 تن از هموطنان شهید و بیش از 55 نفر نیز مجروح شدند.

یکی از مسئولان محلی در گفت و گو با خبرنگار رسا در زاهدان با اعلام این خبر به ذکر جزئیات این حادثه دردناک پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه صبح امروز تروریستی با کمربند انتحاری خود را در میان دسته عزاداری اداره شیلات چابهار منفجر نمود که بر اثر این انفجار شماری از عزاداران حسینی به شهادت رسیده و مجروح شدند.

وی افزود: تروریست دیگری که قصد انجام عملیات داشت پیش از اقدام، توسط ماموران امنیتی شناسایی و به ضرب گلوله مجروح شد، اما توانست پیش از دستگیری گریخته و خود را به میدان فرمانداری رسانده و بمب متصل به خود را منفجر کند.

این مسئول محلی با اشاره به دستگیری تروریست سوم بیان کرد: تروریست دیگری نیز که خود را برای انجام عملیات بر ضد عزاداران سید و سالار شهیدان آماده می کرد، قبل از هرگونه حرکتی توسط ماموران امنیتی شناسایی و دستگیر شد.

بر اساس این گزارش شمار شهدای این دو انفجار تا کنون به 30 تن رسیده و شمار مجروحین نیز 55 نفر بوده است.

سه زن و یك كودك سه ماهه در میان شهدا وجود دارند

مدیر كل پزشكی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: تا كنون جنازه 38 شهید تحویل پزشكی قانونی چابهار شده است. فریبرز آیتی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر در زاهدان اظهار داشت: سه  زن و یك كودك سه ماهه در میان شهدا وجود دارند. وی گفت: شناسایی جنازه شهدا در حال انجام است.

اسامي 32 شهید حادثه تروريستي چابهار اعلام شد

به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومي اداره كل پزشكي قانوني سيستان و بلوچستان، فريبرز آيتي اظهار داشت: در حال حاضر تمام اجساد معاينه شده‌اند و اسامي همه آنها به جز دو مرد ناشناس و يك دختر 13 ساله اعلام شده است.

مديركل پزشكي قانوني استان سيستان و بلوچستان در خصوص اسامي منتشر شده در برخي خبرگزاري‌ها اظهار داشت: بعد از انتقال پيكر شهدا به پزشكي قانوني شهرستان چابهار، هويت و اسامي 21 نفر از كشته شدگان در نخستين ساعات توسط پزشكي قانوني اعلام شد.

وي افزود: پس از اين خبر در برخي خبرگزاري‌ها اسامي افراد ديگري منتشر شد كه آن اسامي، متوفياني هستند كه طي امروز به پزشكي قانوني منتقل شده‌اند و جزو كشته شدگان حادثه امروز به شمار نمي‌آيند.
آخرين آمار كشته شدگان حادثه امروز در چابهار به شرح زير است:
1- نسترن خسروي فرزند جواد
2- ميلاد كيخا
3- عزيز اسفندتاج فرزند عبدالرحمان
4- رجبعلي بردبار فرزند حسين
5- علي رضا خواه
6- سعيد گرگي
7- گل محمد فرهمند
8- احمد چهارديواري
9- مسلم آبخزرفرزند رحيم بخش
10- منصور موذن
11- ابراهيم كياني
12- محمد وطن خواه
13- عرفان كتري
14- غلامرضا محمدقاسمي
15- مصطفي كوهكن
16- مسعود منصوري
17- محسن كيخا
18- صدرا دشتي
19- سنا پردل نوزاد دختر 2 ماهه
20- سكينه سندگل
21- ربابه رستمي
22- امين كياني
23- اكبر كوهكن
24- عبدالله عارفي
25- رضا حسين پور صنعتي
26- محمد رضايي فرزند علي اكبر
27- غلامرضا ميرزايي فرزند خدابخش
28- ابراهيم آب درجوي فزرند صاحبداد
29- ابوالفضل محمد قاسمي فرزند غلامرضا بچه شش ساله
30 و 31: دو مرد ناشناس
32- دختر بچه 13 ساله ناشناس
دكتر آيتي در پايان افزود: حال سه نفر از مصدومين وخيم گزارش شده است.

پس مانده های گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی: كار ما بود

العربیه كه همواره به پوشش هدفمند اخبار گروه موسوم به جندالله می‌پردازد لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام كرد كه این گروه مسئولیت انفجارهای امروز در چابهار را برعهده گرفته است. به گزارش ایلنا به نقل از العربیه،‌ گروهك تروریستی موسوم به جندالله مسئولیت انفجار تروریستی در چابهار را برعهده گرفت.

جزئيات تازه جنايت تروريستي در چابهار

عوامل اين جنايت 4 نفر بودند كه 2 نفر از آنان كمربندهاي انفجاري خود را منفجر كردند اما نفر سوم از سوي ماموران امنيتي هدف قرار گرفت و نفر چهارم نيز دستگير شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، در عمليات تروريستي امروز مصادف با تاسوعاي حسيني ده‌ها نفر از عزاداران حسيني و هموطنانمان در چابهار به شهادت رسيدند.

بنابر اخيار دريافتي عوامل اين جنايت 4 نفر بوده اند كه 2 نفر از آنان كمربندهاي انفجاري خود را در بين مردم اين شهر منفجر كرده و تني چند از هموطنانمان را به شهادت رساندند اما نفر سوم از سوي ماموران امنيتي هدف قرار گرفت و نتوانست كمربند انفجاري خود را منفجر كند. در عين حال نفر چهارمي نيز در اين عمليات تروريستي به عنوان نيروي پشتيباني تروريست‌ها حضور داشته كه دستگير مي‌شود.

مساجد، حسينيه‌ها و تكيه‌هاي حسيني امروز مجهز به گيت‌هاي امنيتي و بازرسي بدني بوده‌اند كه تروريست‌ها مجبور به انجام اين اقدام وحشيانه در خيابان و معابر پر رفت و آمد كردند. اين حادثه نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها به شدت تحت فشار نيروهاي بيگانه هستند و مجبور به انجام هرگونه عملياتي و به هر شكلي شده‌اند؛ چرا كه پيش از اين آنان فقط شيعيان را هدف خود معرفي مي‌كردند ولي جنايت امروز كه در خيابان و بدون در نظر گرفتن شيعه و يا سني بودن مردم صورت گرفت، نشان داد كه آنها براي انجام جنايت‌ها هيچ فرقي بين شيعه و سني قائل نيستند و اين امر تنها بهانه‌اي براي رسيدن به اهداف شوم بيگانگان در منطقه است.

تعدادی از شهدا از برادران اهل سنت بودند

جلال سیاح معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساعت 10:35 امروز دو نفر به قصد انجام عملیات انتحاری برای ورود به مسجد امام حسین (ع) تلاش کردند که این تلاش آنان بی‌نتیجه می‌ماند. 

وی افزود: بعد از ناکامی یک نفر از آنان اقدام به انفجار در بین مردم در میدان فرمانداری این شهرستان می‌کند که بر اثر آن 30 نفر شهید و 55 نفر مجروح شدند. وی ادامه داد: حال تعدادی از مجروحین وخیم است. احتمال افزایش تعداد شهدای این حادثه تروریستی وجود دارد. 

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: فرد دیگری که تلاش کرد، تا خودش را در بین مردمی که در حال کمک به مصدومان بودند و ماموران نیروی انتظامی منفجر کند، توسط نیروی انتظامی به هلاکت ‌رسید. وی افزود: تعدادی از شهدا از برادران اهل سنت بودند.

بلافاصله پس از این جنایت تروریستی شورای تامین استان سیستان و بلوچستان برای برسی این موضوع تشکیل جلسه داد و تلاش‌ها برای بررسی حادثه آغاز شد. 

بمب‌گذاری در میان دسته‌جات عزاداری و سینه‌زنی 

علی عبداللهی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در ساعات اولیه این حادثه به ایسنا گفت: انفجار رخ داده در چابهار یک عملیات تروریستی انتحاری بوده است و دو نفر این عملیات را انجام دادند. وی اظهار کرد: این عملیات تروریستی بین ساعت 10 تا 10 و30 دقیقه صبح روز تاسوعا در میدان فرمانداری شهر چابهار در میان دسته‌جات عزاداری و سینه‌زنی رخ داده است.

وی همچنین درباره عاملین این انفجار گفت: یکی از عاملین این حادثه طی این عملیات انتحاری کشته شد و با توجه به مراقبت‌هایی که صورت ‌گرفت یکی از آن‌ها مورد شناسایی و هدف قرار گرفت و نتوانست عملیات خود را به انجام برساند. معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین تاکید کرد: ما در حال بررسی‌های بیشتر در خصوص این حادثه هستیم. 

احتمال رد پای وهابیون در حادثه

نماینده مردم زاهدان نیز با ابراز تاسف از دو انفجار صبح روز چهارشنبه در جمع هیات عزاداران حسینی (ع) در شهرستان چابهار عوامل این دو انفجار را دو فرد وهابی معرفی کرد. حسین‌علی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس اطلاعات محلی عامل این دو انفجار دو فرد وهابی بودند و ظاهرا با این اعتقاد که با کشتن شیعیان بهشت برای‌شان تضمین می‌شود! دست به این اقدام وحشیانه و تروریستی زدند. 

سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا حامی جنایت اخیر چابهار هستند

هم‌چنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایسنا گفت: تجربه حوادث گذشته اثبات کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا پشت سر جنایاتی نظیر جنایت صبح روز چهارشنبه چابهار قرار دارند. علاءالدین بروجردی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز با یک پدیده پیچیده امنیتی مواجه است. 

وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور به عنوان رییس شورای امنیت کشور و مسوول حفظ امنیت مردم باید به کمک ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و ناجا متناسب با پیچیدگی این پدیده برنامه‌ریزی کند. 

وی هم‌چنین تاکید کرد: باید با جدیت و قاطعیت بیشتری در این زمینه عمل کنیم به ویژه این‌که به دلیل صعب ‌العبور بودن بخش‌های وسیعی از نوار مرزی موفق به انسداد مرزها نشده‌ایم. منشاء حوادثی نظیر انفجارهای چابهار خارج از مرزهای کشور است. 

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با محکوم کردن این جنایت و عرض تسلیت به خانواده شهداء و مجروحان این حوادث ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مسوول هرچه سریع‌تر عوامل جنایت‌های جدید را به سزای عمل‌شان برسانند.

بیانیه اوباما و عبدالله اردنی درباره چابهار
رییس جمهوری آمریكا حمله انتحاری روز چهارشنبه در چابهار را محكوم كرده و گفت: « آمریكا در مقابله با چنین بی عدالتی، كنار مردم ایران و خانواده هایی است كه عزیزان خود را در این حادثه از دست داده اند یا زخمی شده اند.

منابع غربی اعلام كردند باراك اوباما طی بیانیه ای گفته است: « كشتار مردم بیگناه در جریان مراسم عاشورا، عملی مطرود است و كسانی كه به این اعمال دست می زنند، باید تحت تعقیب قرار گرفته و پاسخگو باشند. این گونه اعمال، بزدلانه و وقیحانه است.» رییس جمهوری آمریكا گفت: «این گونه اعمال و دیگر حمله های تروریستی نشان می دهد كه تروریسم، دین و سیاست و مرزهای ملی نمی شناسد. ایالات متحده تمامی اشكال تروریسم را در همه نقاط جهان محكوم می كند.»

 رییس جمهوری آمریكا افزود: «تمامی مردم جهان با هم و در كنار هم باید هرگونه عمل تروریستی را محكوم كرده و از حقوق بشر جهانی كه با زندگی آزاد و عاری از هرگونه خشونت بی معنی آغاز می شود، حمایت كنند.»

همچنین به گزارش خبرآنلاین به نقل از بخش فارسی وب‌سایت «پرس تی.وی.» كاخ سلطنتی اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد، عبدالله دوم در نامه‌ای رسمی به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، این بمب گذاری تروریستی را محكوم كرد.

پرس تی.وی. به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: عبدالله دوم در این پیام رسمی، با مردم ایران ابراز همدردی و برادری كرده است.

شهادت 7 هموطن اهل سنت در چابهار

هفت تن از شهدای جنایت تروریستی تاسوعای حسینی در چابهار ، اهل سنت هستند.

سیاح معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگوی تلفنی با واحد مرکزی خبر با تایید این خبرگفت:احمد کتری ، عرفان کتری ، مسلم آب خزر ، عبدالرحمان چراغ مکان ، عبدا... عارفی ، احمد چهار دیواری و دختر نوجوان مطهره نارویی از هموطنان اهل سنت بودند که خونشان با شهدای شیعه به هم امیخت و در کنار هموطنان اهل تشیع به شهادت رسیدند.

بر اساس آخرین آمار در این جنایت 34 تن از عزاداران حسینی به شهادت رسیدند که در مسان آنان سه زن، یک خردسال و تعدادی نوجوان و هفت تن از برادران اهل سنت به چشم می خورند.

هشت نفر دیگر از عواملِ جنایت تروریستی تاسوعای چابهار، دستگیر شدند

به گزارش واحد مرکزی خبر، یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) دراقدامی ویژه اطلاعاتی ـ عملیاتی سحرگاه امروز موفق شدند هشت نفر دیگر از عوامل تروریستی و مرتبطان این جنایت را در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر و کنارکِ سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر کنند.

این مقام آگاه افزود: برابر اطلاعات بدست آمده، اینگونه اقدامات با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی جریان سلطه و با هدف ایجاد ناامنی و جلوگیری از جهش بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور و بندر چابهار صورت پذیرفت که با استعانت از خداوند متعال، توطئه‌ها با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و خنثی خواهد شد.

پیش از این هم یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات گفته بود: سه بمب گذار که از یک کشور همسایه وارد میهن‌مان شده بودند و در تور ماموران ویژه وزارت اطلاعات قرار داشتند طی اقدامات کور جداگانه‌ای قصد بمب گذاری در مناطقی از جنوب و شرق کشور را داشتند که یک تروریست در درگیری با ماموران وزارت اطلاعات به هلاکت رسید.

او افزود: عنصر تروریست دوم هنگام خروج از کشور دستگیر و نفر سوم میان جمعیت متاسفانه موفق شد به اقدام کور خود دست بزند و تعدادی از عزاداران حسینی را در شهر چابهار به شهادت برساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید