جدیدترین مطالب

وی این کتاب را، یک کتاب چموش در حوزه نقد که دم به تله نمی‌دهد توصیف کرده و در بیان دلیل این توصیف طنزآلود گفت: مباحث کتاب طوری است که مقدمات را مطرح می‌کند اما زمان نتیجه‌گیری سکوت می‌کند، درست مثل اینکه شما را تا لب چشمه بیاورد و تشنه برگرداند. به همین دلیل حداقل شما نمی‌توانید مباحث کتاب را تصور کنید تا بعد بخواهید آن را قبول و یا رد کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از حلقه‌های گفت‌وشنود حکمت سیاسی متعالیه، نشست علمی نقد کتاب "مقدمه‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه"، نوشته «ابوالحسن حسنی» صبح روز پنج‌شنبه یازدهم آذرماه از سوی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ در ابتدای این جلسه، دکتر «شریف لک‌زایی»، مدیر پروژه حکمت سیاسی متعالیه پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که اداره جلسه را به عهده داشت، کتاب "مقدمه‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه" را از ثمرات همایش "سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه" دانست و گفت: کتاب «حکمت سیاسی متعالیه» تألیف ابوالحسن حسنی هم به زودی منتشر می‌شود.

وی افزود: چند جلد باقی مانده «مجموعه نشست‌ها» و «مجموعه مقالات» سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه نیز بزودی منتشر خواهند شد.

در ادامه این نشست، «ابولحسن حسنی»، نویسنده کتاب "مقدمه‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه" گفت: حکمت سیاسی متعالیه یک حکمت نوظهور در عرصه معرفت سیاسی است و در پی این است که مباحث نظری حکمت متعالیه را به حیات سیاسی و زندگی انسان امتداد بدهد.

وی، اصلاح تعریف حکمت متعالیه، تبیین این نکته که حکمت متعالیه در مبادی بر وحی تکیه دارد، تعمیم تعریف فکر به اعتباریات، تبیین جدیدی از حسن و قبح ذاتی و بسط نظریه اعتباریات را از جمله نوآوری‌های این کتاب دانست.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر «علیرضا صدرا»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران پس از ذکر مقدمه‌ای در باب مفهوم نقد و روش نقادی گفت: با توجه به محتوای کتاب "مقدمه‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه" دو پرسش مطرح است؛ اولاً: بحث اعتبار در حوزه سیاسی بحثی جدی است، اما اعتباری به چه معنی است؟ ثانیاً: شما تجربه، حس و عرف را حاصل وحی و عقل تصور کرده‌اید، این مطلب را توضیح بدهید. به عبارت دیگر رابطه وحی و عقل  و عرف به چه معنی است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یک سؤال هم به لحاظ ساختاری مطرح کرد که مؤلف بر اساس چه روشی چینش فصول را انجام داده است یا به عبارت دیگر؛ منطق ساختار بحث‌های کتاب چیست؟

منقد بعدی این کتاب، دکتر «محمد پزشکی»، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود.

وی این کتاب را، یک کتاب چموش در حوزه نقد که دم به تله نمی‌دهد توصیف کرده و در بیان دلیل این توصیف طنزآلود گفت: مباحث کتاب طوری است که مقدمات را مطرح می‌کند اما زمان نتیجه‌گیری سکوت می‌کند، درست مثل اینکه شما را تا لب چشمه بیاورد و تشنه برگرداند. به همین دلیل حداقل شما نمی‌توانید مباحث کتاب را تصور کنید تا بعد بخواهید آن را قبول و یا رد کنید.

وی همچنین افزود: ارتباط حسن‌وقبح و مصلحت‌ومفسده نیز در کتاب مسکوت گذاشته شده است.

در ادامه نشست، مؤلف کتاب به سؤالات و انتقادات مطرح شده درباره کتاب پاسخ داد.

حسنی با وارد دانستن برخی از اشکالات، از جمله مطرح نکردن رابطه حسن‌وقبح و مصلحت‌ومفسده و همچنین بیان نکردن نتیجه‌ در برخی مباحث کتاب، منطق حاکم بر چینش فصول را از اجمال به تفصیل عنوان کرد.

گفتنی است با توجه به کمبود وقت مفهوم اعتبار که به دلیل اهمیت آن برخی از حضار هم راجع به آن نظراتشان را گفتند، به نتیجه روشنی نرسید و دکتر صدرا تصریح کرد هنوز در آغاز راه و مقدمات هستیم.

یادآور می‌شود، کتاب "مقدمه‌ای بر حکمت سیاسی متعالیه" در شش فصل، یک نتیجه‌گیری و ضمیمه سامان داده است. ارزش‌شناسی متعالیه، ویژگی‌های حکمت متعالیه، اسباب معرفت سیاسی حکمت متعالیه و مفهوم اعتبار، از جمله مباحث کتاب حاضر هستند. در ضمیمه کتاب هم طرح جامع حکمت سیاسی متعالیه آمده و برای کسانی که می‌خواهند در این عرصه تحقیق کنند، موضوعات مهم و جالبی را ذکر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید