جدیدترین مطالب

يك استاد دانشگاه گفت: به اعتقاد من امام موسي صدر را بايد از بزرگترين قرآن شناسان عصر حاضر دانست و بايد تعمق بيشتري در آثار ايشان داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار دين و معارف اسلامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا شاهرودي در اولين جلسه از "سلسله نشست‌هاي بررسي مطالعات قرآني امام موسي صدر" گفت: اولين مطلب در اين زمينه شناخت مباني يك مفسر در يك تفسير است، زيرا بايد ديد كه يك مفسر به چه مواردي مباني مي‌گويد و در اين زمينه بايد ديد مباني امام موسي صدر چيست؟

وي افزود: به عقيده عالمان تفسير، مباني، پيش‌فرض‌هاي مسلم يك مفسر است كه با آنها وارد دنياي تفسير مي‌شود.

اين استاد دانشگاه گفت: همچنين بايد ديد كه عقيده‌مان نسبت به چگونگي نزول قرآن كريم چيست و آيا آن را سالم و يا خدايي ناكرده منحرف كننده مي‌دانيم.

شاهرودي ادامه داد: در هر تفسيري بايد مباني يك مفسر مشخص باشد و ما يا مستقيما از اثر وي و يا از ميان آثار وي مباني مفسر را اتخاذ مي‌كنيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين مطلب كه براساس اعتقاد امام موسي صدر، لفظ، معنا و انتظام فعلي قرآن، سوره‌ها و آيات آن به ترتيبي است كه به پيامبر نازل شده و به وي امر شده است كه اين‌گونه گفته شود و ايشان يكي از علل جاودانگي اسلام را همين "توقيفي" بودن اين موارد در قرآن كريم مي‌دانند.

وي افزود: ‌امام موسي صدر يكي از ابعاد اعجاز قرآن را اعجاز بلاغي آن مي‌دانند و معتقدند كه تفسير قرآن رو به تكامل است، چون قرآن كريم كلام بشري نيست و پيام خداوند متعال برخلاف پيام بشري داراي امكان فهم كامل‌تري است.

شاهرودي اظهار كرد: با وجود آنكه مكتب تفسيري امام موسي صدر مكتبي عقلي است، در برخي موارد ايشان به شدت از تفسير عقلي ما را نهي مي‌كنند و مي‌گويند ما بايد فهمي كه عرب در زمان صدر اسلام از آيات قرآن كريم دارد را مدنظر قرار دهيم و نيز مي‌گويند كه در تفسير قرآن آنچه را كه با فهم عرب آن زمان ناسازگار است را بايد به كناري بگذاريم.

وي ادامه داد: از ويژگي‌هاي تفسير امام موسي صدر توجه به علوم مرتبط با تفسير قرآن كريم است كه از آن جمله مي‌توان به شناخت فرهنگ، تاريخ و جغرافيايي عرب صدر اسلام و همچنين شناخت ابعاد اجتماعي جامعه آن روز اشاره كرد و اين در حالي است كه برخي از اين علوم حتي به عنوان يك رشته دانشگاهي در حال حاضر در دانشگاه‌هاي ما مطرح هستند.

شاهرودي گفت: ايشان بدون آنكه از دانش "هرمنوتيك" نامي ببرند به آن توجه دارند و التزام به "دلالت الفاظ " به معناي اينكه آنچه الفاظ به آن دلالت دارند و اقسام دلالت آن را بايد مورد توجه دهيم، از جمله مواردي است كه ايشان در اين عرصه به آن توجه بسيار دارند.

وي افزود: امام موسي صدر با آنكه بنايي بر ارائه اصول و منابع تفسيري ندارد، به وضوح پيداست كه در آثار خود تا چه حد به اين موارد توجه دارد.

مطالب مرتبط

قرآن‌شناسی سید موسی صدر: گفت و گوي مسعود دیانی با دکتر شریف لک زایی

قرآن در نواندیشی دینی امام موسی صدر: سخنراني دكتر مجيد معارف

فهم عصری از قرآن چگونه ممکن می‌شود؟ تفسیر قرآن امام موسی صدر در سحرهای لبنان/کلام‌الله و تمدن سازی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید