جدیدترین مطالب
- کتاب"زمزمه های بی بی ماه بانو" رونمایی شد
- پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
یادداشت شفاهی شریف لک زایی درباره عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی امام موسی صدر
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 337
بازشناسی و باز ارتقای انسان در جامعه لبنان، جهان اسلام، منطقه و در نهایت در جهان، دال مرکزی نگاه امام موسی صدر بود و ایشان دین را هم از همین منظر نگاه میکردند و آن را کاملا در خدمت انسان میدیدند. البته گاهی برخی سطح این بحث را پایین میآورند و میگویند دین در خدمت انسان، موضوعی بیمعناست؛ درحالیکه این تفکر معتقد است دین باید انسان را به لحاظ مادی و معنوی ارتقا ببخشد. نه فقط بعد معنوی بلکه بر بعد مادی هم تاکید دارد. از این منظر، نگاه امام موسی صدر نسبت به آنچه در جامعه یا در بین برخی علما میگذرد، متفاوت بود چراکه ایشان انتظار داشتند دین بتواند جامعه این انسان متکثر را هم بسازد.
دکتر شریف لک زایی: امام موسی صدر، دین را اجتماعی، غیرانتزاعی و برای انسان می خواست
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 396
دکتر شریف لک زایی در برنامه «شبهای فرهنگ» با موضوع « قرآن شناسی امام موسی صدر» گفت: امام موسی صدر، قران شناسی است که دین را اجتماعی، غیرانتزاعی و برای انسان میخواست، و تفاسیر ایشان از آیات قرآنی همواره با رویکرد اجتماعی همراه است.
شریف لکزایی در گفتگو با مهر: عملکرد امام صدر در نقطه مقابل پوپولیسم بود
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 271
لکزایی گفت: یکی از مبانی فکری و پایههای دینی امام صدر در مردمی بودن و حضور در جامعه عمل به این فرمایش امیرالمومنین(ع) است و هر نوع ظلمی که در جامعه رخ دهد منجر به ایجاد محرومیت میشود.
خبرگزاری مهر - گروه دین و آیین- زینب حسینی روش: امروز نهم شهریور، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان و دو همراهش توسط رژیم معمر قذافی است. امروز در هر مجلس و محفلی نام امام موسی صدر توأم با یک افسوس بزرگ برده میشود؛ افسوس از دست دادن یک رهبر عالم و انقلابی. چهل و سه سال است که دیگر این عالم دینی را در میان خود نمیبینیم.
سید موسی صدر، چهاردهم خرداد ۱۳۰۷ در قم و در خاندانی متولد شد که به تعبیر خود او اجدادش، در دوران خود سرآمد علم و جهاد و اجتهاد و خدمت به خلق خدا بودهاند. او در نوجوانی تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و با گذراندن دروس خارج در قم و نجف، به قوه استنباط و اجتهاد دستیافت. او در درس آیات بروجردی، محقق داماد، امام خمینی، سید محمد حجت، حکیم، خویی و علامه طباطبایی حضور مییافت. همچنین با تحصیل در رشته «حقوق در اقتصاد» در دانشگاه تهران، از نخستین طلاب حوزه علمیه قم بود که تحصیلات دانشگاهی نیز داشت.
اولین شماره فصلنامه «پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی» منتشر شد
- توضیحات
- دسته: خبر و نظر
- بازدید: 656
اولین شماره فصلنامه «پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سیدجواد میرخلیلی و سردبیری علی شیرخانی و با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه با مقاله ای از شریف لک زایی منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی سینا، فیلسوف بزرگ اسلامی، اولین شماره فصلنامه علمی- تخصصی پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی منتشر شد.
واقعه عاشورا و شهادت اهل بیت پیامبر(ص) از منظر ملاصدرا / نوشتاری از دکتر شریف لکزایی
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 333
بنابر تحلیل ملاصدرا باید ریشه شهادت امامان شیعیان را به حوادث آغازین سال پس از وفات پیامبر(ص) بازگرداند و نطفه جهل و نفاق و ریا را بر اتفاقات روی داده مؤثر دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکترشریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در نوشتاری اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم به مساله "شهادت، مرگ و اصلاح نفس و جامعه" از منظر ملاصدرای شیرازی پرداخته است که در ادامه میخوانیم:
مرگ و شهادت از دید ملاصدرا یکی از مراحل اصلاح نفس انسان تلقی میشود: "چون تعلق نفس از این بدن منقطع شود، نفس باقی میماند و با تلف شدن بدن، کار نفس اصلاح میپذیرد" 1. تعبیر آیتالله جوادی آملی این است که انسان با مرگ، از پوست به در میآید و وارد عالم دیگری میشود و این به معنای پوسیدن نیست.2 بنابراین انقطاع نفس از بدن به منظور اصلاح نفس است. از همین رو است که ملاصدرا واقعه عاشورا و شهادت اهل بیت پیامبر(ص) را از همین منظر مینگرد و بر این باور است که:
"اهل بیت پیامبر نیز عقیدۀ مذکور را باور داشتهاند، و به همین جهت در کربلا با اختیار و رضایت خویش، تن به کشته شدن دادند و هرگز سر به فرمان یزید و ابن زیاد فرو نیاوردند و چندان بر تشنگی و صدمات دشمن شکیبایی ورزیدند که نفوس آنان از اجساد پاکشان جدا شد و به ملکوت آسمان پیوست و بدین وسیله آن بزرگواران به دیدار پدران خود نایل آمدند".3
شریف لک زایی در گفتوگوی تفصیلی با ایکنا: تحول در شیوه حکمرانی مهمترین هدف امام حسین(ع) برای اصلاح امت پیامبر(ص) است
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 303
نهضت و قیام امام حسین(ع) را از ابعاد مختلف میتوان تحلیل کرد اما یکی از این ابعاد مهم که اتفاقاً بسیار مورد نیاز عصر امروز است تحلیل این حرکت از منظر حکمرانی مطلوب و مؤلفههایی مانند شفافیت و صداقت حاکمان است.
در این راستا ایکنا گفتوگویی با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:
کنکاشی در چیستی و ماهیت تنفیذ؛ تنفیذ نشان وحدت در مدیریت کلان جامعه است: یادداشتی از نجف لک زایی
- توضیحات
- دسته: اخبار فرهنگی
- بازدید: 281
بند نهم اصل یکصدودهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضاء حکم ریاستجمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن میگوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن "حکم ریاستجمهوری"به کلمهی "تنفیذ" یاد میشود. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR یادداشتی از حجتالاسلاموالمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون ماهیت و چیستی تنفیذ منتشر کرده است که در ادامه ملاحظه می کنید.
در حکومت اسلامی دو عنصر وجود دارد، رضایت خداوند و رضایت مردم و چنین حکومتی را جمهوری اسلامی مینامیم، عنصر جمهوری به رأی، رضایت و حضور و مشارکت مردم و قید اسلامی به رضایت الهی و محتوای شرعی و قانونی اشاره دارد. دلایل زیادی برای مشارکت مردم داریم، قرآن در آیهی ۲۵ سورهی حدید میفرماید: «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»؛ ناس در اینجا بهصورت فاعل آورده شده و انبیاء آمدهاند تا مردم قسط و عدالت را بر پا بدارند و هدفشان این است که مردم را در حوزهی ایجاد قسط و عدالت فعال کنند. وقتی میشود گفت مردم فاعلاند که مشارکت جدی داشته باشند، امّا اگر مردم مشارکت نداشته باشند، نمیشود گفت که آنها فاعلیتی دارند. آیهی ۳۸ سورهی شوری نیز وظیفهی عمومی دیگری را متوجه عموم مردم میکند: «امرهم شوری بینهم»؛ این امر وقتی تحقق پیدا میکند که مردم به شکل فعالانهای وارد شوند و مشارکت کنند و با مشورت و برنامهریزی امور را بهپیش ببرند.
نشست تخصصی «دولت سیزدهم: گفتمان عدالت و جمهوریت» برگزار شد
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 215
تهران- ایرنا- نخستین نشست از سلسله جلسات تخصصی فصل تحول صبح روز یکشنبه دهم مرداد با عنوان دولت سیزدهم: گفتمان عدالت و جمهوریت در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نشست با هدف تبیین گفتمانی از دولت آیت الله سید ابراهیم رییسی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه توسط موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
استادانی چون حمید پارسانیا، رضا غلامی، عبدالحسین خسروپناه، حسین کچوئیان و خانم جمیله علم الهدی از جمله شرکت کنندگان این نشست تخصصی هستند.
گفتنی است دکتر شریف لک زایی در این نشست درباره کارویژه های دولت مطلوب سخنرانی کرد.
تبیین سیاسی ولایت: غدیر در اندیشه امامموسیصدر در گفتوگو با عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 208
امامموسیصدر به عنوان یک عالم شیعی از مؤلفهها و مبانی اساسی اندیشه ولایت و امامت در مقابل اندیشههای رقیب به دفاع برخاسته و با نقل واقعیتهای تاریخی و نقد مباحث رقیبان این اندیشه، به نوعی در قوت بخشی اندیشه شیعه در لبنان مؤثر بوده است. این تأثیرگذاری به گونهای بوده است که ایشان نه تنها ارائه اندیشههای شیعی را مغایر با وحدت و همبستگی جامعه لبنان نمیدانست، بلکه ضمن تأکید بر تفاوتها تلاش داشت با ارائه بحثهای علمی و منطقی خویش بر غنای این اندیشه بیفزاید. افزون بر این، ایشان تفسیرهای مهمی نیز از این آموزهها به دست میدهد که بر کارکرد ویژه دین در جامعه میافزاید. در گفتوگو با دکتر شریف لکزایی، دانشیار و مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی جایگاه غدیر در اندیشه سیاسی امامموسی صدر پرداختهایم.
«ستارههای بلوچ» از نگاه شریف لکزایی؛ وحدت شیعيان و اهل تسنن بلوچ در جبهه دفاع از حرم حضرت زینب (س)
- توضیحات
- دسته: يادداشت ها
- بازدید: 358
محمودی نورآبادی با سفر به دو سرزمین سوریه و بلوچستان، بهخوبی از عهده پردازش دو بوم و اقلیم متفاوت برآمده است. روایتگری دقیق و ظریف عباس نارویی هم به کمک قلم نویسنده آمده و این کار را خواندنی کرده است، بهویژه که نویسنده تلاش کرده در دیالوگها، لحن و گویش شخصیتها را متکی بر گویش قومی بلوچ حفظ کند. همچنین مخاطب غیربلوچ با ضربالمثلهایی مواجه میشود که شاید تاکنون معادل بلوچی آن به گوشش نخورده باشد.
دکتر شریف لکزایی؛ نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه فلسفه سیاسی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در این نوشتار به معرفی ساختار و نقاط قوت «ستارههای بلوچ» پرداخته که در ادامه میخوانیم.