چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 89
امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد می‌کنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. گروه دوم کوشیدند آثار ایشان را از بین ببرند و گروه سوم تلاش کردند اهداف قیام امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند. 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه ششم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 
کد ویدیو 

در ادامه مباحث قبل، بخش دیگری از مباحث امام موسی صدر درباره واقعه عاشورا را مطرح می‌کنم. به هر حال واقعه عاشورا به تعبیر امام موسی صدر، مشعل فروزنده نسل‌ها و و الگویی شایسته برای ماست که بتوانیم از آن پیروی و تبعیت کنیم اما امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد می‌کنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. به تعبیر ایشان، این گروه کم‌خطرترین گروهی هستند که می‌توانیم در مورد دشمنان امام حسین(ع) از آنها یاد کنیم چون اینها جسم امام حسین(ع) را از بین بردند.

گروه دوم کسانی هستند که به تعبیر ایشان کوشیدند آثار امام حسین(ع) را از بین ببرند و مثلا عزاداری برای امام حسین(ع) را منع کردند و کوشیدند منع زیارت آن حضرت را رقم بزنند. از بین بردن نشانه‌های مزار آن حضرت از دیگر اقدامات این دسته از دشمنان امام حسین(ع) است. این گروه دوم پس از شهادت آن حضرت فعالیت کردند و تلاش داشتند آثار فیزیکی امام حسین(ع) را از بین ببرند.

اما گروه سومی هم هستند که به تعبیر امام موسی صدر، بدترین گروه هستند که تلاش کردند اهداف قیام امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند. اینها به تعبیر امام موسی صدر تلاش کردند این واقعه را ابزاری برای کسب درآمد و سوء استفاده و حرکت در جهت منافع خودشان تلقی کنند. این دسته سوم همیشه وجود داشته‌اند لذا یکی از تلاش‌هایی که امام موسی صدر در لبنان دارند این است که اهداف قیام امام حسین(ع) که از جمله آنها مقابله حق‌گرایان با ظلم و ظالمان بود تحقق پیدا کند لذا نباید از این نگاه غفلت کرده و آن را به گونه‌ای طرح کنیم که به خوبی برای مردم روشن نشود.

بنابراین به نظر امام موسی صدر، اگر ما برای امام حسین(ع) گریه و عزاداری هم کرده و یادمان هم برگزار و دهه محرم را هم به طور کامل به یاد امام حسین(ع) باشیم و در مجالس ایشان شرکت کنیم ولی هدف امام حسین(ع) را از یاد ببریم، این یک اسلام واقعی نیست و چنین افرادی هم می‌توانند دشمن امام حسین(ع) باشند لذا باید توجه داشته باشیم در این عصر و زمانه به عنوان دشمن امام حسین(ع) فعالیت نکنیم.

انتهای پیام