چاپ
دسته: امام موسی صدر
بازدید: 101

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نقل از خبرگزاری ایکنا دکتر شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دههٔ دوم و سوم ماه محرم ۱۴۴۵ قمری مصادف با ۱۴۰۲ هجری شمسی در دوازده کلیپ ۳ دقیقه‌ای با عنوان «سفر شهادت» به بررسی دیدگاه امام موسی صدر دربارهٔ واقعهٔ عاشورا پرداخت. شما می‌توانید از طریق این لینک، به این سخنرانی‌ها دسترسی پیدا کنند.

همچنین در ادامه لینک مطالب تقدیم می شود:

سفر شهادت/ ۱۲

امام موسی صدر چگونه با تأثیر از عاشورا مشکلات شیعیان لبنان را حل کرد؟ + فیلم

امام موسی صدر برای رفع محرومیت‌هایی که جامعه لبنان و مخصوصا شیعیان آن دارند از همان سال‌های اول حضور در این جامعه تلاش‌های زیادی کردند و به نوعی از واقعه کربلا هم تأثیر پذیرفتند.
کد خبر: ۴۱۶۰۵۸۸   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۹

 

سفر شهادت/ ۱۱

وظایف حضرت زینب(س) و زنان پس از عاشورا + فیلم

امام موسی صدر معتقد است چند وظیفه حضرت زینب(س) بعد از عاشورا، شامل نمایاندن امام حسین(ع) به عنوان مظهر قدرت و اراده و آزادی، چیرگی بر توطئه بنی امیه و پاسداری از عزت و شرافت کسانی که این واقعه را رقم زدند و در نهایت به سرانجام رساندن رسالت امام حسین(ع) بود.
کد خبر: ۴۱۶۰۵۴۴   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۰

 

سفر شهادت/ ۱۰

نگاه تمدنی امام موسی صدر به واقعه عاشورا + فیلم

امام موسی صدر در نگاه تمدنی به واقعه عاشورا، سه نکته را مطرح می‌کند؛ . یکی اینکه تمام معادلات با شهادت رنگ می‌بازد، حقیقتِ دوم عاشورا تسلیم‌ناپذیری است و سوم اینکه پیروان امام حسین(ع) همواره برای گفت‌وگو و صلح و ساختن میهن آمادگی دارند.
کد خبر: ۴۱۶۰۵۳۰   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۸

 

سفر شهادت/ ۹

تجسم حسینی بودن از نظر امام موسی صدر + فیلم

یکی از تعاریفی که امام موسی صدر برای تجسم حسینی بودن به آن اشاره می‌کند، فداکاری است. امام حسین(ع) با جان خود به مبارزه با کسانی پرداخت که دین را تحریف کردند، نظامی ستمگرانه را شکل داده و به مردم ستم می‌کردند و متأسفانه این اتفاقات به نام دین هم رخ می‌داد. 
کد خبر: ۴۱۵۹۶۸۹   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۷

 

سفر شهادت/ ۸

معنای ستم در کلام امام موسی صدر + فیلم

این سخن امام موسی صدر نکته بسیار قابل تأملی است که هرکسی حقوق انسان را پایمال کند را می‌توانیم ستمگر بدانیم و باید دست از این رفتار خود بردارد.
کد خبر: ۴۱۵۹۴۶۱   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

 

سفر شهادت/ ۷

تأکید امام موسی صدر بر تحول باطنی انسان‌ها + فیلم

امام موسی صدر تلاش می‌کنند با صحبت درباره فداکاری امام حسین(ع) و یادآوری واقعه عاشورا، ما به گونه‌ای عمل کنیم که این آموزه‌ها در جان مان رسوخ کند و دچار تحول باطنی شویم و مناسبات اجتماعی ما هم دچار تحول شود. 
کد خبر: ۴۱۵۹۴۱۶   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵

 

سفر شهادت/ ۶

سه دسته از دشمنان امام حسین(ع) از نگاه امام موسی صدر + فیلم

امام موسی صدر از سه گروه از دشمنان امام حسین(ع) یاد می‌کنند. یک گروه کسانی هستند که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند. گروه دوم کوشیدند آثار ایشان را از بین ببرند و گروه سوم تلاش کردند اهداف قیام امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند.
کد خبر: ۴۱۵۹۳۷۸   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۴

 

سفر شهادت/ 5

رسوا کردن بنی امیه و سلسله‌ای از حکمرانان در طول تاریخ + فیلم

یکی از اهداف اصلی و اساسی که می‌توانیم در واقع عاشورا از دیدگاه امام موسی صدر مطرح کنیم رسوا کردن نوعی از حکمرانی و سلسله‌ای از حکمرانان در طول تاریخ است که به نام دین حکومت می‌کنند اما این حکمرانی بر اساس آموزه‌های دینی تحقق پیدا نمی‌کند بلکه صرفاً ظاهری از دین وجود دارد.

کد خبر: ۴۱۵۹۲۲۱   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱3

 

سفر شهادت/ ۴

نحوه یاری امام حسین(ع) در کلام امام موسی صدر + فیلم

امام موسی صدر در پاسخ به اینکه چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟ می‌فرمایند، باید خودمان به حق عمل کرده و از باطل نهی کنیم. این هدف که هدف نهایی امام حسین(ع) نیز است در میان بنی امیه وجود نداشت.
کد خبر: ۴۱۵۹۲۱۶   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۲

 

سفر شهادت/ ۳

تأکید امام موسی صدر بر توجه به فرهنگ و تمدن + فیلم

توقع امام موسی صدر این است که ما به فرهنگ و تمدن توجه بیشتری داشته باشیم و طبیعتا وی ترسیم آینده منطقه و جهان اسلام و حتی نظام جهانی را از همین مسیر مورد توجه قرار می‌دهد.
کد خبر: ۴۱۵۹۱۳۱   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۱

 

سفر شهادت/ ۲

تفاوت جامعه حسینی و غیرحسینی از نظر امام موسی صدر + فیلم

از نظر امام موسی صدر، جامعه‌ای که به امام حسین(ع) وفادار است در آن دروغ و غیبت وجود ندارد بلکه نسبت به افرادی که با آنها تعامل داریم حُسن ظن وجود دارد؛ همه اینها می‌تواند یک جامعه اخلاقی را سر و سامان می‌دهد.
کد خبر: ۴۱۵۹۰۹۵   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

 

سفر شهادت/ ۱

هدف امام موسی صدر از روایت واقعه عاشورا چیست؟ + فیلم

صِرف روایت عاشورا برای امام موسی صدر موضوعیت خاصی ندارد بلکه روایت ایشان از واقعه عاشورا برای این است که ما تغییر و تحولی در زندگی خودمان ایجاد کنیم و بخشی از نیازهای انسان معاصر برطرف شود.
کد خبر: ۴۱۵۹۰۹۰   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۹